joi, septembrie 23, 2021

Câștigătorii primei ediții

NUME PROIECT: Smart City 2030 Echipa Changers COD PROIECT 2030-A-35

NUME CONCURENT: Echipa Changers – Anghelina Teodora – Cojocariu Stefan – Leancu Ioan – Matei Daniel – Mosteanu Dragoș Colegiul Național Grigore Moisil, CLASA a XI -a Pentru noi, conceptul de smart nu se refera neaparat la folosirea tehnologiei avansate din domeniul IT sau la descoperirea de noi idei/unelte ce ne pot ajuta, ci la folosirea resurselor care deja exista si care se pot folosi pentru a gasi noi solutii la problemele intampinate, solutii cat mai eficiente din punct de vedere al sigurantei, timpului si costului. Initial am gandit proiectul ca pe un eseu, dar il vom realiza ca si prezentare pentru a facilita utilizarea unor imagini ce vor ilustra unele idei si solutii pe care le-am propus. Smart Governance – Colectarea de date Pentru a isi putea desfasura proiectele sale, fie la nivel local sau nivel national, statul necesita informatii despre locuitorii din acea zona. De obicei, statul colecteaza aceste informatii la perioade indelungate de timp, facandu-le pe majoritatea dintre acestea irelevante, lucru ce reprezinta o mare problema. O alta problema intampinata de stat in colectarea acestor date este refuzul oamenilor de a da statului acces la datele lor cu caracter personal. Aceste probleme se pot rezolva usor prin crearea unei aplicatii pentru telefonul mobil cu rolul de a colecta informatiile necesare, cu acordul utilizatorului. Proiectul abordează detaliat Smart Governance, Smart Mobility și Smart Living.

NUME PROIECT: ORAȘUL ZBURĂTOR NUME CONCURENT: RAREȘ IORGA – COLEGIUL NAȚIONAL GRIGORE MOISIL, CLASA A IXA COD PROIECT 2030-A-20

În opinia mea, pentru a găsi inovația, în zilele noastre toată lumea se complică mult prea mult, dar unele idei se nasc din lucruri simple. Încă de la începuturi, oamenii au fost atrași de magneți aceștia constituind o curiozitate. După aceea au fost studiați și ulterior inovați. Ideea mea presupune să folosim magneții într-un mod nou prin care conceptul de levitație și de zbor să nu ne mai pară ceva atât de impresionant, ci să devină un lucru obișnuit într-un nou oraș al viitorului. Pentru a pune planul meu în aplicare nu este nevoie de ceva foarte compicat, ba chiar este un lucru ușor odată ce este înteles. În primul rând, este nevoie ca în structura tuturor drumurilor să existe fâșii de magneți puternici. Astfel dacă folosim magneți sau electromagneți de polaritate opusă, aceștia vor levita. După ce primul pas este urmat putem trece la conceptul de mașină zburătoare care are nevoie de electro-magneți, elicii și de panouri foto-voltaice. Electromagneții vor fi amplasați pentru a putea alege la ce înălțime față de sol să leviteze mașina, panourile vor folosi în a pune în funcțiune mașina, iar eliciile pentru a schimba starea de mișcare a mașinii și direcția de mers a acesteia. Partea interesantă este aceea că mașinile nu vor mai ocupa loc pe străzi ci doar în aer, acest lucru permițând ca oamenii să nu mai stea la semafoare când se deplasează pe propriile picioare, bicicliștii să nu mai fie nevoiți să aibă frica de a fi călcați, iar șoferii nu vor mai fi nevoiți să aibă grija pietonilor, astfel timpul de a ajunge din punctul A în B să fie minim pentru oricine, iar accidentele s-ar diminua masiv.

NUME PROIECT: CUM SE VEDE VIITORUL IN ORAȘUL MEU NUME CONCURENT: IULIA CĂTĂLINA RADU COLEGIUL NAȚIONAL GRIGORE MOISIL – CLASA A IXA – COD PROIECT 2030-A-08

In 2030, Bucurestiul va fi cu totul altul, va fi un oras care isi va obliga cetatenii sa fie smart, sa faca alegerile bune, astfel incat sustenabilitatea acestuia sa sporeasca. Acesta va arata curat si estetic, mai ales privind in detaliu, iar in ansamblu, poluarea se va reduce considerabil datorita noilor tehnici folosite. Pentru ca, dupa o conferinta indelungata, un proiect a luat amploare, iar toti cetatenii au inteles ca daca se lasa monitorizati in ceeea ce priveste drumurile lor in afara locuintei, viata lor se va schimba in bine, proiectul a fost adoptat. A fost nevoie de acordul lor pentru a se lansa drone care sunt ghidate in fiecare zona a orasului.De indata ce sunt identificate deseuri, cei ce si-au instalat aplicatia protectmycity, care este in corelatie cu dronele, primesc o notificare. Intotdeauna se gasesc persoane care sar in ajutor si le colecteaza.In unele cazuri, angajatii primariei care se ocupa cu dirijarea acestora sunt capabili sa identifice natura deseurilor (reiclabila, biodegradabila) si sa adauge informatia in notificare. Pentru fiecare actiune a lor, cetatenii primesc un numar de puncte in raport cu cantitatea de gunoaie, pe care le folosesc pentru a anula un procent din taxele lor catre stat. Pentru a avea certitudinea ca ei isi fac treaba in realitate, ei sunt rugati sa raspunda notificarii. Drept raspuns, spatiul murdar va fi analizat mai atent pana cand va fi curatat de cine a anuntat. De asemenea, locuitorii pot curata zone nesemnalate de drone si exista posibilitatea sa fie observati, iar prin functia gps, identificati si apoi rasplatiti. In caz contrar, cand unul dintre useri este prins aruncand gunoaie, i se scad punctele insumate deja pe aplicatie.

NUME PROIECT: DRUMUL CĂTRE UN VIITOR SMART IN ORAȘUL MEU NUME CONCURENT: PECHI VLADIMIR ȘTEFAN – COLEGIUL NAȚIONAL GRIGORE MOISIL, CLASA A XA COD PROIECT 2030-A-28

Orașul Smart este o entitate complexă care funcționează însă ca un tot unitar, fiecare element al acestuia conlucrând eficient cu celelalte. Într-un oraș smart administrația investește în economie și în dezvoltarea armonioasă a acesteia atât în raport cu mediul cât și cu populația. Într-un oraș smart este esențială și investirea în infrastructură, asigurând locuitorilor mobilitatea de care au nevoie pentru a se deplasa, cât mai rapid și cât mai confortabil, în interiorul orașului. Pentru a putea face acest ideal o realitate este nevoie de oameni care să fie pregătiți pentru lumea viitorului. Această educație a populației trebuie să înceapă, pentru populația tânără, încă din școli. Proiectul propus abordează toate verticalele smart city. EDUCATIE SMART: Pentru a perfecționa modul în care generațiile viitoare sunt pregătite, trebuie să avem în vedere valorile care caracterizează prezentul și să ne gândim la cum acestea se vor modifica în viitor. Este necesar să menționăm că sistemul de educație ce este folosit în prezent în România este unul care a fost conceput pentru o realitate care nu se mai aplică. În timpul revoluției industriale era nevoie de muncitori care să execute un șir precis de instrucțiuni, într-o manieră repetitivă. Acest lucru nu se mai aplică în prezent, cel puțin nu pentru toate job-urile. În prezent, din ce în ce mai multe domenii de activitate necesită inovație, gândire critică și muncă în echipă. Ca atare, creativitatea este o valoare ce devine din ce în ce mai importantă, o valoare pe care școlile noastre nu o identifică și nu o cultivă. Gândindu-ne înspre viitor, când automatizarea va trece din concept în realitate în și mai multe sfere de activitate, care domenii vor rămâne? Răspunsul cel mai probabil este că cele rămase vor fi fie de natură intelectuală fie de natură creativă, acestea fiind cel mai probabil ultimele ce vor fi preluate de roboți. Ca atare modificarea sistemului de educație este un pas necesar. În acest sens trebuie făcute modificări asupra informațiilor transmise și mai important asupra modului în care acestea sunt oferite.

NUME PROIECT: FUTUROPOLIS NUME CONCURENT: CAZACU BRÂNDUȘA ALEXANDRA COLEGIUL NAȚIONAL GRIGORE MOISIL CLASA A IXA COD PROIECT 2030-A-03

Am 15 ani si sunt eleva in clasa a IX a la Colegiul Naţional Grigore Moisil si as dori ca in viitor sa contribui si mai mult pentru dezvoltarea durabila a sectorului in care m-am născut si am crescut. In anul 2030, voi avea 26 de ani si ori voi urma cursuri de specializare in continuare, ori voi fi angajata ori voi fi in căutarea unui loc de munca. In oricare situație as fi, sigur mă voi baza pe tehnologie pentru a rezolva cat mai rapid si mai bine sarcinile zilnice. Din momentul in care mă voi trezi dis de dimineața, datorita alarmei smartphone-ului si pana la culcare voi face parte integranta din orașul nostru, București. Deplasările pana la facultate sau pana la serviciu le voi face cu bicicleta, pe benzile special amenajate sau cu prima mea mașina electrica. Străzile vor fi dotate cu semafoare inteligente care in funcție de numărul de mașini de pe un sens vor putea sa-si schimbe culoare pentru a fluidiza traficul. Stand in sectorul 6 si având metrou in 2030, când voi veni de la periferia orașului voi lăsa bicicleta sau mașina in parcarea special amenajata pentru cei care tranzitează orașul, parcare construita lângă stația de metrou. Bicicleta poate fi atât personala cat si in sistem bike sharing. Tot sectorul va fi împânzit de parcări construite pe verticala, astfel incat trotuarele si drumurile vor cat mai libere si traficul mai lejer pentru o mobilitate sporita. EDUCATIE SMART: Pentru a perfecționa modul în care generațiile viitoare sunt pregătite, trebuie să avem în vedere valorile care caracterizează prezentul și să ne gândim la cum acestea se vor modifica în viitor. Este necesar să menționăm că sistemul de educație ce este folosit în prezent în România este unul care a fost conceput pentru o realitate care nu se mai aplică. În timpul revoluției industriale era nevoie de muncitori care să execute un șir precis de instrucțiuni, într-o manieră repetitivă. Acest lucru nu se mai aplică în prezent, cel puțin nu pentru toate job-urile. În prezent, din ce în ce mai multe domenii de activitate necesită inovație, gândire critică și muncă în echipă. Ca atare, creativitatea este o valoare ce devine din ce în ce mai importantă, o valoare pe care școlile noastre nu o identifică și nu o cultivă. Gândindu-ne înspre viitor, când automatizarea va trece din concept în realitate în și mai multe sfere de activitate, care domenii vor rămâne? Răspunsul cel mai probabil este că cele rămase vor fi fie de natură intelectuală fie de natură creativă, acestea fiind cel mai probabil ultimele ce vor fi preluate de roboți. Ca atare modificarea sistemului de educație este un pas necesar. În acest sens trebuie făcute modificări asupra informațiilor transmise și mai important asupra modului în care acestea sunt oferite.

NUME PROIECT: Soluţii inteligente pentru probleme de viaţă în oraşele anului 2030 din România, NUME CONCURENT: Voica Teodor și Cazanaru Mihnea – COLEGIUL NAȚIONAL ECONOMIC COSTIN KIRIȚESCU CLASA A XIA COD PROIECT 2030-A-19

În acest eseu ne-am propus să prezentăm câteva soluţii inteligente pe care le vedem posibile în oraşele anului 2030 din România. Soluţie inteligentă de formare şi mobilitate profesională, Soluţie inteligentă de vânzare a bunurilor prin magazine, Alte schimbări inteligente în viaţa de zi cu zi. România anului 2030 va fi schimbată radical la nivelul vieții social-economice. În ciuda dispariției unei vaste varietăți de locuri de muncă, nivelul de trăi a crescut. Spiritul unei societăţi integrative pe care l-au avut proiectele din Programul Orizont 2020 a avut impact şi în România. Una din problemele oraşului inteligent este mobilitatea profesională. Persoanele care fie au renunțat, fie au fost obligate să renunțe la job-urile prestate au avut oportunitatea de a se integra într-un program de reorientare profesională, susținut online de consilieri și speak-eri. Aceştia au fost aleși de populație prin vot. Metoda de alegere a acestora a fost concepută de echipa de informatică a Colegiului Economic ”Costin C. Kirițescu”. Principiul de funcționare este simplu si eficient, fiecare persoană înscrisă în program primește un email pe calculatorul personal sau o notificare pe telefon în care poate alege pe cine votează. Astfel, după reorientarea către alte locuri de muncă principalele grupe modernizate au fost cele comerciale și de salubrizare.

NUME PROIECT: Cum va arăta București în 2030? – NUME CONCURENT: Barna Darius Andrei – COLEGIUL NAȚIONAL GRIGORE MOISIL CLASA A IXA COD PROIECT 2030-A-23

In viitor, cand majoritatea oamenilor vor avea masini electrice si va exista o retea diversificata de statii de incarcare, cu un timp scurt pentru reincarcarea acumulatorilor/bateriilor, vom regasi un oras mai aerisit, curat si cu un trafic mai liber. O idee, momentan futurista, ce se afla intre mobilitate si IoT este comunicarea intre automobile, de unde rezida termenul de “self-driving”. In ce consta aceasta idee? In primul rand convorbirea automobilelor ar putea preveni accidentele, deoarece se va circula regulamentar – fara fortarea unor depasiri sau agasari intre soferi, ar genera mai mult timp liber pentru utilizatori – care ar putea fi considerat “quality time” pentru citit, audiobook-uri, documentare pe anumite spete de interes etc., si ar scadea stresul generat actualmente de “traficul urban”. Cu ajutorul self-driving-ului, oamenii nu ar mai fi nevoiti sa semnalizeze cand acestia doreau sa vireze, ar putea fi previnite franele bruste si chiar aparitia oboselii datorate sofatului. Pentru moment, ideea este in curs de perfectionare, deoarece programele si robotii nu au ajuns deocamdata la un nivel de atat de avansat, incat sa previna 100% accidentele.

NUME PROIECT: Mașini de gunoi eficiente NUME CONCURENT: TOMA HÎMPĂ COLEGIUL NAȚIONAL ”ELENA CUZA”, Clasa a IX-a, COD PROIECT 2030-A-32

Ca viitor cetățean smart, consider că păstrarea unui mediu de viață curat este principala garanție a unei vieți sănătoase și civilizate. Populația urbană de astăzi a început să selecteze deșeurile menajere atât în vederea reciclării, cât și în păstrarea unui mediu curat. Problema actuală este că mașinile de gunoi nu sunt prevăzute cu ridicarea selectivă a materialelor reciclabile. Soluția pe care eu o văd este crearea unor utilaje prevăzute cu containere pentru fiecare categorie de material menajer. Aparatura necesară trebuie să prevadă mai multe spații de depozitare acționate de la exterior de niște manete/butoane care să acționeze un braț mecanic și acesta să distribuie gunoiul în fiecare container. Inteligența artificială ar trebui să ajute iarăși omul și să vină în întâmpinarea unor eventuale erori umane, prin existența unor cipuri implantate în diferitele tipuri de containere și mașina să aibă senzori care să detecteze dacă gunoiul este pus corespunzator și, în caz contrar, să nu se deschidă trapa de la containerul mașinii pentru a nu exista nicio greșeală. Un oraș smart presupune cetățeni smart și un mediu de viață în care inițiativele inteligente să reușească să fie implementate în viața comunității urbane. Privesc cu optimism spre viitorul meu și cu încrederea că, noi, tânăra generație, vom reuși să depășim ”granițele” vieții de astăzi spre o viață mai bună, mai curată, mai sănătoasă, mai frumoasă.

NUME PROIECT: Orașul Inteligent, Orașul Meu – NUME CONCURENT: Surugiu Ioana Monica Colegiul Național Grigore Moisil, CLASA a IX -a COD PROIECT 2030-A-20

Orașul inteligent este orașul în care tehnologiile digitale sunt utilizate pentru o viață mai bună a cetățenilor.
Dintre orașele inteligente din România amintim: Alba Iulia, Oradea, Cluj. De ce se numesc inteligente? Prin intermediul utilizării tehnologiilor de comunicații, cetățenii sunt informați de exemplu despre calitatea aerului din anumite zone ale orașului, numărul de locuri libere din parcări, iluminare stradală inteligentă cu alimentare de la panouri solare, informare trasee de călătorie în stații sau în vehiculele de transport public, acces Wi-Fi în diferite zone (parcuri, licee, școli, univerități, teatre etc). Dar accesul la rețelele Wi-Fi din orice zonă presupune și asigurarea unei securități a datelor. Pentru locuitorii sectorului 6, ar fi util dacă în stațiile de transport public ar fi instalate panouri de informare privind date deprevehiculele care ajung în stații, timpul estimativ și legături cu alte mijloace de transport, așa cum apar în unele vehicule (ex. 105, 126). De asemenea, se pot amenaja spații verzi (parcuri), cu cât mai multă verdeață, de recreere, eventual cu “biblioteci verzi”, locuri în care cartea și omul să se întâlnească. Obiectivele orașului inteligent:
O1. Reducerea timpilor petrecuți în trafic și implicit a emisiilor de CO2;
O2. Instalarea de platforme inteligente de măsurare a gradului de poluare a aerului, apei;
O3. Reducerea factorilor de poluare (zgomot și imagine);
O4. Optimizarea rutelelor de colectare a deșeurilor.

NUME PROIECT: Mediul Inconjurător NUME CONCURENT: Stefania Muscalu Colegiul Național Grigore Moisil, CLASA a IX -a COD PROIECT 2030-A-7

Suntem deja în anul 2019, iar timpul trece repede. Cum va arăta însă orașul peste încă zece ani? Cred că e momentul pentru o schimbare, întrucât poluarea avansează și distruge frumusețea marilor aglomerări urbane. La periferiile orașelor vântul suflă gunoaiele. Eu consider că orașul este oglinda oamenilor care locuiesc în el, întrucât totul depinde de aceștia. Dacă oamenii ar recicla sticlă, metal, plastic, spațiul urban ar fi mult mai curat, iar marele avantaj este că nu va mai fi nevoie de exploatarea altor resurse pentru a reuși. Centrul de reciclare aflat la marginea orașului poate fi soluția! Populația trebuie motivată să se implice, iar acest lucru se poate face prin acordarea de recompense sau pedepse.

Galerie foto de la finala ediției 1

etapa 1
Meet the Mentors

 

ÎNTÂLNEȘTE-TE CU NOI ȘI CU MENTORII TĂI!

S-a încheiat perioada dezbaterilor. Scopul seriilor de întâlniri cu liceenii afost de a contura o privire de ansamblu asupra modului în care tinerii care se alătură proiectului văd orașele viitorului, precum și meseriile care în prezent nu există, sau nu sunt încă foarte prezente. TU cum crezi că ar trebui să fie Orașul Inteligent în 2030? Ce ai aflat? Lectorii noștri te vor informa despre provocările dezvoltării orașelor în 2030. Ca să ai o idee de ansamblu, pentru că nimeni nu le știe pe toate! Întâlnirile au avut loc în sala de festivități a liceului. Tematica abordată respectă curricula stabilită de corpul didactic al Academiei Smart City - format din profesori universitari și experți smart city. Pentru toată perioada până la închiderea înscrierilor lectorii asigură disponibilitatea și mentoratul pentru proiecte, putând organiza în acest sens întâlniri cu participanții la concurs. Unde ne-am văzut? Colegiul Economic „Costin C. Kirițescu”, 22 martie 2019, 12:00 - 14:00 Liceul Teoretic „Tudor Vladimirescu", 25 martie 2019, 13:00 - 15:00 Liceul Teoretic „Eugen Lovinescu”, 26 martie 2019, 10:00 - 13:00 Colegiul Naţional „Elena Cuza”, 26 martie 2019, 14:00 - 17:00 Liceul Tehnologic "Sf. Antim Ivireanu", 27 martie 2019, 09:00 - 12:00 Colegiul Național "Grigore Moisil", 27 martie 2019, 13:00 - 15:00

etapa 2 – (28 MARTIE – 16 APRILIE, ora 14.00)

 

ÎNTÂLNEȘTE-TE CU NOI ȘI CU MENTORII TĂI!

Înregistrarea proiectelor se face exclusiv online. CONDIȚIA DE BAZĂ ESTE SĂ FII ELEV, în clasele IX-XII, la oricare dintre liceele din Sectorul 6. CE VEI ÎNSCRIE? Dacă ai fost la întâlnirile cu mentorii știi exact. Dacă nu ai ajuns, nu e nicio problemă. Așteptăm UN ESEU în care ne povestești cum crezi TU că ar trebui să fie un oraș inteligent în 2030. Poți alege una dintre cele 6 teme, sau să le incluzi pe toate. Tu știi mai bine, e VIZIUNEA TA. Fiecare concurent poate avea coordonator un cadru didactic. Sau poate lucra singur. Sau poate alege să înscrie proiectul în numele unei echipe, dar te rugăm să alegi un nume pentru echipa ta.
În acest sens, proiectul poate fi depus fie de către concurent, fie de către cadrul didactic, în numele echipei. Cum te înregistrezi? Completând formularul disponibil la rubrica Inscrie un proiect. ATENȚIE! Au început înscrierile. Aprofundează tematica competiției disponibilă online la www.orasulinteligent2030.ro și află unde stai cel mai bine cu ideile. Domenii din care pot fi proiectele:  Smart Mobility, Smart Environment, Smart Governance, Smart Living, Smart Economy și Smart Citizen. Scurt, concis, fezabil! Căutăm viziunea ta! Vom încerca să te susținem să facem viziunea ta realitate, dacă ai o idee care poate fi implementată!

etapa 3 (16- 18 APRILIE 2019) Etapă deschisă!

 

ÎNTÂLNEȘTE-TE CU NOI ȘI CU MENTORII TĂI!

Jurizarea proiectelor. E momentul să strălucești. Proiectul tău poate fi susținut de colegii și familia ta! În paralel cu evaluarea de către membrii juriului, proiectele vor primi punctaj public prin vot electronic, așa că acum e momentul să mobilizezi toți colegii și cunoscuții să îți susțină proiectul, prin vot! Tu câștigi puncte și te poți califica în finală, ei pot câștiga un premiu prin tragere la sorți.

etapa 4 – Votează!

 

ÎNTÂLNEȘTE-TE CU NOI ȘI CU MENTORII TĂI!

Săptămâna emoțiilor - miercuri, 17 aprilie 2019 ora 8.00 vor fi anunțate primele 10 proiecte clasate în urma analizei juriului. VOTEAZĂ miercuri și joi proiectele preferate! Și votul publicului contează!

etapa 5 – finala 19 aprilie 2019

 

ÎNTÂLNEȘTE-TE CU NOI ȘI CU MENTORII TĂI!

FINALA are loc în data de 19 aprilie, între orele 17.00 - 19.00. Locatia: CARTIER HUB, Strada Brașov nr. 25. Dacă te califici în finală, te așteptăm să prezinți proiectul tău! Dacă vrei să susții un coleg care s-a înscris, te așteptăm! Dacă vrei să vezi proiectele înscrise în finală te așteptăm! Dacă sunteți profesorul unuia dintre elevi vă așteptăm să îl susțineți! Ai ajuns până aici! Felicitări! Toți participanții primesc diplome de participare la proiect. La finalul zilei vor fi premiate 5 proiecte câștigătoare (locurile I-III și două mențiuni locurile IV-V).